Nieuwe ov chipkaart NS: verwonderingen

Een paar weken geleden ontving ik de brief van de NS: mijn ov-chipkaart was bijna verlopen en dus zat er een nieuwe kaart bij de brief. De NS had mij al geholpen door het reizen op saldo en de kortingskaart op de kaart te zetten, ik hoefde alleen nog maar eventjes een paar kleine dingetjes te doen en de informatie daarvoor kon ik vinden op de website.

Wat had ik verwacht?
Om te beginnen zou ik denken dat ik eens per 5 jaar een nieuwe kaart van de NS krijg omdat het een identificatie met foto is en iemand er na 5 jaar anders uit kan zien. De NS ziet andere redenen denk ik om een kaart te vernieuwen, want er was geen oproep geweest voor een nieuwe foto, dus op mijn ov-chipkaart blijf ik eeuwig jong.

Dan de producten. Om te beginnen heb ik een vrij eenvoudige ov-chipkaart. Reizen op saldo, kortingskaart met voorkeur eerste klas en automatisch opladen. Geen extra producten van andere vervoerders; mijn HTM abonnement is nog ouderwets plastic zonder techniek.
Naief als ik soms kan zijn, had ik verwacht dat de NS alle producten van mijn oude kaart gewoon op mijn nieuwe kaart zou hebben overgenomen, zodat ik op de dag dat mijn oude kaart verviel en mijn nieuwe in zou gaan ik alleen moest denken aan de juiste kaart in mijn tas. Ook zoiets bijzonders trouwens, de nieuwe kaart ging pas 2 weken na ontvangst in op een specifieke datum. Verklaarbaar, het was het verleng moment van mijn kortingskaart.
De NS dacht er anders over. Met het reizen op saldo ging het goed. Het stond erop. De kortingskaart was een ander verhaal. De NS leek ervan overtuigd dat ik met een nieuwe kaart mijn voorkeur voor eerste klas zou laten vervallen. De kortingskaart stond er dus wel op, maar dan 2de klas. DE kans ook van de NS om mij voor te lichten over de nieuwe functie in de automaat om voor 24 uur van voorkeursklasse te wisselen, gemiste kans.
Dan het automatisch laden. Niet een NS product maar een product van OV chipkaart. Helaas, dat stond dus niet op de kaart, maar, dat kon via ov-chipkaart.nl eenvoudig worden overgezet! Leuk grapje van de NS. Blijkbaar zit de wetgeving zo in elkaar dat ik ov-chippkaart.nl alleen heb gemachtigd voor automatisch afschrijven voor de oude kaart.

Bijzondere wereld soms.

One reply on “Nieuwe ov chipkaart NS: verwonderingen”

  1. Wij maken ongeveer hetzelfde mee.
    Ook hebben we eerder automatisch opladen aagevraagd per internet,
    bestelling opgehaald, maar het werkte niet…
    Erg interessant om te weten dat NS opladen niet door NS wordt behandeld?
    Bedankt voor uw ervaing.

Comments are closed.