Nieuwe ov chipkaart NS: wat moet ik nu doen?

De vorige post ging over mijn verbazing bij de ontvangst van mijn nieuwe ns ov chipkaart. Maar wat moet je nu doen als je ook zo’n kaart ontvangt?

Doorloop het volgende stappenplan en je bent weer helemaal up and running:
Surf naar ov-chipkaart.nl
Log in met je account.
Koppel de nieuwe kaart aan je account. Geef de kaart een duidelijk herkenbare naam, zodat je weet wat nieuw is en wat oud.
Vraag op ov-chipkaart.nl automatisch opladen aan voor je nieuwe kaart. Het is geen overzetten, zoals de NS doet lijken, maar het is een nieuwe machtiging.
Reis je liever eerste klas? Vraag die klasse dan aan via het klasse wisselformulier op ns.nl
Ga naar een automaat (de kleintjes in de supermarkten kunnen tegenwoordig ook alles) en haal je betellingen op.
Op de dag dat je nieuwe kaart ingaat, kun je het overgebleven saldo van de oude kaart laten overzetten op de nieuwe bij de NS balie. Geen zin in wachtrijen? Vul dan het formuliertje saldo terugstorten in op ov-chipkaart.nl

Je bent nu weer helemaal klaar voor het OV!

Volgende keer aandacht voor hoe ik denk dat dit beter zou kunnen.

Join the Conversation

20 Comments

  1. Ik heb een daluren-kortingskaart van de NS. De NS heeft mij nu een nieuwe Ov-chipkaart gestuurd en nu werk het automatisch opwaarderen niet meer. De oude kaart heb ik weggegooid, maar daar stond nog wel saldo op. Nu blijkt dat die oude kaart nog tot volgend jaar geldig was.
    Uw uitleg hoe de zaak te regelen werkt niet, omdat het niet mogelijk is om de nieuwe kaart aan te melden.
    Wat nu.
    Geldt de nieuwe kaart nu ook als kortingskaart?

  2. Hoe neem ik drie personen mee als je geen kaartje meer kan kopen
    Ik heb een voordeel uren abonnement

  3. die drie personen moeten ieder een eigen chipkaart hebben. Vervolgens kun je bij de automaat op die drie andere kaarten ‘samenreiskorting’ te laden kort voor de reis. Je vindt de samenreiskorting in de automaat onder ‘laden overige producten’.

  4. onder welke van de vele kopjes onder www,ns,nl/nieuwekaart
    moet ik aangeven dat ik mijn ns abonnement wil ontvangen met hergebruik van mijn pasfoto
    ovchipkaartno; xxxx (nummer gewijzigd door beheerder)

  5. Ik heb van u een brief ontvangen dat ik automatisch een nieuwe OV-chipkaart kan krijgen toegestuurd. Maar ik kan de site die u opgeeft niet vinden.
    OV-chipkaartnummer xxxx (ov chipkaart nummer verwijderd door beheerder)
    kunt u me helpen?

  6. Ik wik alleen een nieuwe kaart, maar ik zie nergens kans mijn ggevens door te sturen. Ik hoop dat u die nu op deze wijze krijgt. Chipkaartnr. xxxxx (gegevens geanonimiseerd door beheerder website)
    G.A.M. Panken, Enschede

  7. wil mijn OV chipkaart van de NS automatisch verlengen

    mijn gegevens OV-chipkaartnummer:xxxxx
    Geboorte datum xxx-xx-xxxx
    (ov chipkaartnummer en geboortedatum vervangen door beheerder website, ivm privacy gevoelige gegevens)

  8. het is niet mogelijk oud saldo over te schrijven op een nieuwe chipkaart. Op de nieuwe chipkaart moet dus weer opnieuw saldo worden gestort en het saldo van de oude kaart moet eraf worden gehaald.
    betreft het hier een persoonlijke OV chipkaart dan wordt het saldo van de oude kaart binnen 30 dagen automatisch overgemaakt. Uw rekeningnummer is bekend.
    Betreft het een anonieme kaart, gebruik dan het volgende formulier om uw rekeningnummer door te geven en saldo terug te vragen: saldo terugstorten anonieme kaart

  9. u kunt uw ov chipkaart verlengen via de website van ov chipkaart.
    U moet hiervoor eerst een account aanmaken op http://www.ov-chipkaart.nl
    Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan via:
    https://login.ov-chipkaart.nl/authenticationendpoint/register.doZodra u een account heeft aangemaakt, kunt u uw OV chipkaart verlengen via de volgende pagina:
    https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ovchipkaart/zelf-regelen/zelf-regelen.htm?reden=renewal
    Is het voor u ingewikkeld om een account aan te maken en via de website uw ov chipkaart te verlengen, dan verwijs ik u graag naar een servicepunt. Zij kunnen u verder helpen. U vindt een servicepunt bij u in de buurt via de volgende pagina:
    https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/servicepuntenzoeker.htm

  10. Sommige klanten van de NS krijgen eerst een brief dat zij een nieuwe OV chipkaart automatisch toegestuurd krijgen en krijgen later toch het verzoek om zelf een nieuwe kaart aan te vragen. In dat geval is er geen pasfoto digitaal bij de NS bekend, en kan de NS de gratis kaart niet automatisch voor u aanmaken. U dient dan zelf een kaart aan te vragen en bij de aanvraag uw pasfoto mee te sturen.

    u kunt in dat geval uw ov chipkaart vernieuwen via de website van ov chipkaart.
    U moet hiervoor eerst een account aanmaken op http://www.ov-chipkaart.nl
    Heeft u nog geen account? Maak dan een account aan via:
    https://login.ov-chipkaart.nl/authenticationendpoint/register.do

    Zodra u een account heeft aangemaakt, kunt u uw OV chipkaart verlengen via de volgende pagina:
    https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ovchipkaart/zelf-regelen/zelf-regelen.htm?reden=renewal

    Is het voor u ingewikkeld om een account aan te maken en via de website uw ov chipkaart te verlengen, dan verwijs ik u graag naar een servicepunt. Zij kunnen u verder helpen. U vindt een servicepunt bij u in de buurt via de volgende pagina:
    https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/servicepuntenzoeker.htm

    Wanneer u via deze procedure een nieuwe kaart aanvraagt betaalt u 7,50. Dit terwijl u van de NS een gratis kaart zou krijgen als u een abonnement heeft. NS kan deze kosten achteraf aan u terugbetalen. Neem daarvoor contact op met NS via het telefoonnummer: 030-751 51 55

  11. beste mevrouw Krumm,

    Op dit moment bevat deze pagina een eenvoudig formulier om eenmalig toestemming te geven. Omdat ik geen medewerker van NS ben, maar een gewone Nederlandse burger die probeert anderen te helpen, weet ik niet of de site een paar weken terug misschien nog ingewikkelder was.

    Mocht u er niet uitkomen dan raad ik u aan de NS te bellen. Zij zijn bereikbaar op het nummer: 030-751 51 55

  12. Het is een mysterie hoe ik nu mijn lopende ov-fietsabonnement overzet op mijn nieuwe chipkaart, die ik MOEST kopen omdat de oude nog wel goed is, maar niet meer geldig, en het is wel zo handig voor de NS om wat meer te incasseren. De NS zou zelf zo attent moeten zijn dit meteen over te zetten, er is geen andere mogelijkheid dan het op de nieuwe kaart te hebben. De oude kun je immers niet meer gebruiken.
    Ik voel me werknemer van de NS, onbetaald dan wel. De zaken die zij laat liggen moeten de klanten onderling uitzoeken.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *