In de “Marketing over Coffee” podcast van 24 juni 2009 geeft Chris Penn de luisteraar een interessante oefening.
De oefening gaat als volgt:
- sluit je laptop, zet je computerscherm uit
- pak een vel papier (wit, zonder lijntjes). Teken er een rechthoek op, in dezelfde verhoudingen als je scherm
- teken nu de homepage van je eigen (bedrijfs)website. Het gaat niet om een natuurgetrouwe Rembrandt, wel om een idee van hoe de site eruit ziet, waar elementen zich bevinden. Probeer zoveel mogelijk in detail te gaan.
- Open je laptop weer/ zet je scherm aan en ga naar je site. Vergelijk de werkelijke pagina met wat je op je papier hebt staan.
Heb je op je papier een groot vraagteken staan? Dan is er echt een probleem met je website.
De kans dat je tekening precies zo is als het scherm is niet heel erg groot. Het gaat erom wat je mist op je tekening. Zijn dat essentiele elementen/ ondersteunt het je hoofdboodschap, dan is er iets mis. Dit doet zich met name voor bij sites die al een paar jaar oud zijn en waar allerlei extra dingen aan het ontwerp zijn toegevoegd al die tijd. De vraag is: komt de hoofdboodschap nog wel over?
Herhaal de oefening voor je meest favoriete website. Kijk eens wat het verschil is tussen datgene wat je je herinnert van je meest favoriete site en van je eigen site.
Twijfel je over de effectiviteit van je site, dan is dit een goede oefening. Luister dan sowieso de “Marketing over Coffee” podcast vaker. Er komen regelmatig goede tips voorbij!
Evelien, bedankt voor de tip. Het bleek inderdaad een goede oefening voor mijn website.
De podcast heb ik toegevoegd.
Groetjes,
Marielle